Η επιστήμη πλέον καθημερινά βροντοφωνάζει “βάλτε τα παιδιά στον αθλητισμό”. Τα δεδομένα μίας πολύ πρόσφατης έρευνας που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ από Αμερικάνους ερευνητές (ανάμεσά τους ήταν κι ένας ελληνικής καταγωγής) έδειξαν ακόμα ένα σημαντικό όφελος της άσκησης στα παιδιά εφηβικής ηλικίας.
Αυτή τη φορά οι ερευνητές, με επικεφαλής τον AT Harveson, χώρισαν 94 παιδιά τάξεων λυκείου σε τρεις ομάδες. Η μία εκτέλεσε μία τυπική αερόβια προπόνηση διάρκειας 30 λεπτών (με τρέξιμο σε χαμηλή ένταση ή περπάτημα), η δεύτερη μία προπόνηση ενδυνάμωσης (προσαρμοσμένη για παιδιά) ίδιας διάρκειας, ενώ η τρίτη αποτέλεσε την ομάδα ομάδα ελέγχου, όπου τα παιδιά δεν εκτελούσαν τίποτα. Στη συνέχεια, λίγα λεπτά μετά τις προπονήσεις έβαλαν και τις τρεις ομάδες να εκτελέσουν δύο τεστ αντίληψης. Επτά μέρες μετά τα ίδια παιδιά άλλαξαν ομάδες και εκτέλεσαν πάλι το ίδιο τεστ ενώ το ίδιο ακριβώς συνέβη και μία εβδομάδα αργότερα.
Συνολικά λοιπόν τα παιδιά πέρασαν και από τις τρεις διαδικασίες (αερόβια προπόνηση, προπόνηση ενδυνάμωσης και ομάδα ελέγχου) και στη συνέχεια εκτέλεσαν τα αντιληπτικά τεστ.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τόσο η προπόνηση ενδυνάμωσης όσο και η αερόβια προπόνηση διάρκειας 30 λεπτών βελτίωσαν σημαντικά την αντιληπτική ικανότητα των παιδιών στο ένα τεστ και στο ένα μέρος του 2ου τεστ (αποτελείτο από 2 μέρη) σε σχέση με όταν δεν εκτέλεσαν κάποια προπόνηση (ομάδα ελέγχου).
Αποδείχθηκε λοιπόν πως μία σχετικά ήπία προπόνηση μπορεί να “ενεργοποίησει” το μυαλό των παιδιών και να τα βοηθήσει να αποδίδουν καλύτερα σε γνωστικές, αντιληπτικές λειτουργίες, όπως είναι και το διάβασμα. Αυτό το δεδομένο ενδεχομένως θα μπορούσε να ληφθεί υπόψην και στον σχεδιασμό του σχολικού προγράμματος. Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχετε παιδιά σε ηλικία εξετάσεων σκεφτείτε το!
*H συγκεκριμένη έρευνα (Acute Effects of 30 Minutes Resistance and Aerobic Exercise on Cognition in a High School Sample) δημοσιεύθηκε ηλεκτρονικά στο επιστημονικό περιοδικό Research Quarterly for Exercise and Sport στις αρχές του Μαρτίου.