Οι καλύτερες Κυριακές

Από τη στήλη «Ιστορίες του Δρόμου» της Χριστίνας Φωτεινοπούλου.

Share

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να περάσετε τις Κυριακές σας. Μπορείτε για παράδειγμα να φάτε οικογενειακά σε μία ταβέρνα, ή να πάτε για καφέ σε έναν φίλο ή να κάνετε ό,τι κάνω κι εγώ. Δηλαδή να πάτε πρωί πρωί με τη δροσούλα σε ένα βουνό και να αρχίσετε να τρέχετε παρέα με άλλους «κουνημένους» σαν κι εσάς, ακολουθώντας ασπροκόκκινες κορδελίτσες.

Οι αγώνες δρόμου βουνού είναι το καλύτερο πράγμα σε όλο τον κόσμο. Σκεφτείτε το λίγο. Κατ’ αρχήν ξυπνάτε Κυριακή νωρίς, αντί να λιώσετε στον ύπνο όπως πιθανώς να κάνατε αν δεν είχατε προγραμματίσει κάτι για την Κυριακή σας. Έτσι πηγαίνετε στα πιο απίθανα μέρη χωρίς να συναντήσετε καθόλου κίνηση.

Σύντομα βρίσκεστε σε ένα πράσινο μέρος που εισπνέετε τις μυρωδιές του βουνού και την καθαρή πρωινή υγρασία. Πότε ήταν η τελευταία φορά που οι αισθήσεις σας γέμισαν τόση ευτυχία; Μόνο σε ένα βουνό υπάρχει αυτή η μοναδικότητα στον αέρα και μόνο με μία ελαφριά προθέρμανση μπορείτε να τη νιώσετε στα πνευμόνια σας.

Εν συνεχεία, μαζεύεστε όλοι σε μία γραμμή εκκίνησης. Δίπλα σας είναι κόσμος που θα δείτε ξανά και ξανά στους επόμενους αγώνες και σιγά σιγά θα βάλετε μέσα στην καρδιά σας. Σύντομα θα τρέχετε ανάμεσα στα δέντρα, γνωρίζοντας νέα μονοπάτια, ενώ θα έχετε τη σιγουριά και την άνεση ότι ανά τακτά διαστήματα κάτι άγιοι άνθρωποι που λέγονται εθελοντές θα σας προσέχουν, δίνοντάς σας νερό και ενίοτε φαγητό.

Ακούγεται ουτοπικό; Γι’ αυτό σας λέω – οι Κυριακές στο βουνό μπορεί να μοιάζει ότι ανήκουν στη σφαίρα του ονείρου αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινές και μπορείτε και εσείς να τις χαρείτε. Για να χαρείτε όμως όλη την εμπειρία, πρέπει να ακολουθήσετε και κάποιους βασικούς κανόνες οι οποίοι μπορούν να συνοψιστούν σε μία φράση:

Το βουνό χρειάζεται πάντα σεβασμό και προετοιμασία.

Παρ’ όλες τις κορδελίτσες και τους άγιους ανθρώπους λοιπόν, πρέπει να έχετε οπωσδήποτε ρίξει μια ματιά στη διαδρομή πριν αρχίσετε να την τρέχετε. Συνήθως οι διοργανωτές δίνουν μια χονδρική έως λεπτομερή περιγραφή της διαδρομής ώστε να ξέρετε τις κλίσεις και τι να περιμένετε. Αυτό επίσης σας βοηθάει ώστε να μη χαθείτε κατά τη διάρκεια του αγώνα αφού ξέρετε πάνω κάτω τι ακολουθεί και πότε, αλλά και βέβαια στο να υπολογίσετε το πόσο χρόνο θα χρειαστείτε. Αν δεν είστε υπεραθλητές και πρόκειται να πάτε σε έναν από τους πρώτους αγώνες σας με μεγάλες κλίσεις και κατσάβραχα, υπολογίστε εντελώς χονδρικά ότι θα χρειαστείτε τον διπλό χρόνο από τον χρόνο που κάνετε στο επίπεδο γήπεδο της γειτονιάς σας. Ετσι αν κάνετε τα 10 χιλιόμετρα σε μία ώρα, στο βουνό θα τα κάνετε σε σκάρτες δύο και ούτω καθ’ εξής.

Επίσης σημαντικό είναι να έχετε δει από την προηγούμενη νύχτα την πρόγνωση καιρού. Αυτό θα σας βοηθήσει να προγραμματίσετε τα ρούχα σας και τον εξοπλισμό σας. Για παράδειγμα, αν πρόκειται να έχει ζέστη και ήλιο, υπολογίστε έξτρα νερό, καπέλο και αντηλιακό. Aν πάλι πρόκειται να έχει δροσιά θα σας φτάσουν οι υδροδοσίες της διαδρομής, ενώ σε περίπτωση βροχής θα χρειαστείτε αδιάβροχο. Μην επηρεαστείτε από τον καιρό που βλέπετε στο σπίτι σας! Τα βουνά έχουν δικό τους κλίμα και αν δεν είστε σίγουροι, που σχεδόν ποτέ δεν μπορείτε να είστε, πάρτε και εναλλακτικά ρούχα για να αποφασίσετε επιτόπου.

Εφόσον αποφασίσετε όμως και βρεθείτε στη γραμμή της εκκίνησης με τον εξοπλισμό της επιλογής σας, μην επιτρέψετε στον κόσμο γύρω σας να σας επηρεάσει. Είναι από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορείτε να κάνετε, για δύο λόγους. Πρώτον, εσείς ξέρετε τον εαυτό σας και κανείς άλλος δεν μπορεί να ξέρει πόσο γρήγορα ή αργά θα πάτε, τι σας βολεύει να φοράτε συνήθως και τι να κουβαλάτε και δεύτερον, δεν πρέπει να αγχωθείτε τελευταία στιγμή.

Πριν από λίγες μέρες, για παράδειγμα, έτρεχα στον 2ο ορεινό αγώνα δρόμου «Άρμα» Πάρνηθας. Καθώς έβρεχε όλο το προηγούμενο βράδυ, είχα δει από το χάρτη της διαδρομής ότι οι κλίσεις ήταν αρκετά απότομες και αφού με πόναγε και το γόνατό μου, είχα αποφασίσει να τρέξω με τα μπατόν μου. Στην εκκίνηση ήμουν η μόνη με μπατόν και ένας ευγενικός κύριος δίπλα μου επέμενε ότι δεν θα τα χρειαστώ. Μερικά χρόνια πριν θα τον είχα ακούσει και θα είχα τρέξει μέσα στο άγχος να βρω μέρος να τα αφήσω. Τώρα πια όμως είχα την εμπειρία να επιμείνω στην απόφασή μου, η οποία τελικά, όπως αποδείχθηκε, βγήκε σωστή. Άλλωστε είναι πολύ καλύτερο να μετανιώνετε για τις δικές σας αποφάσεις και να μαθαίνετε από τα δικά σας λάθη και όχι άλλων.

Τέλος, ποτέ μα ποτέ μη συνεχίσετε έναν αγώνα αν πλησιάζει η νύχτα και οι διοργανωτές σάς ενημερώσουν ότι δεν προλαβαίνετε να τερματίσετε με φως. Οσο όμορφο είναι το βουνό την ημέρα, τόσο επικίνδυνο είναι τη νύχτα και χρειάζεται τον σεβασμό μας. Καλύτερα λοιπόν να εγκαταλείψετε ώστε να επιστρέψετε μία από τις επόμενες Κυριακές ακόμα καλύτερα προπονημένοι, παρά να συνεχίσετε με τρομερό και αληθινό κίνδυνο να χαθείτε και να χτυπήσετε. Η επόμενη μαγική Κυριακή άλλωστε είναι εδώ και σας περιμένει. Αποτολμήστε το και θα με θυμηθείτε. Σας περιμένω στην εκκίνηση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Φάκελος αποκατάσταση!
Η σημασία της αποκατάστασης μετά την προπόνηση αλλά και τους αγώνες είναι δεδομένη στους δρομικούς κύκλους και σίγουρα όχι τυχαία. Διαβάστε τις συμβουλές του Βασίλη Κρομμύδα στο κείμενο που ακολουθεί και μάθετε για την ενεργητική και την παθητική αποκατάσταση, τη σημασία τους αλλά και πώς και πότε να τις εκτελείτε για να έχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα τόσο μετά από τους αγώνες όσο και μετά από δυνατές προπονήσεις.
Κάνουν τη διαφορά
Μικρές αλλαγές στο προπονητικό σας πρόγραμμα που θα σας κάνουν καλύτερους
Πολύτιμη πληροφόρηση
Το τρέξιμο είναι σίγουρα η απλούστερη αθλητική δραστηριότητα για το σημερινό άνθρωπο. Τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει είναι πολύ σημαντικά για την υγεία και γενικότερα για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και της ποιότητας ζωής. Για όσους όμως “ψάχνοντα锨λίγο περισσότερο, η βοήθεια της επιστήμης μέσω ενός εργοφυσιολογικού ελέγχου μπορεί να κάνει τη διαφορά!
Back to Top