Ώρα για ορεινές περιπέτειες

Συμβουλές και σημεία προσοχής για μία ασφαλή προπόνηση ή πεζοπορία στο βουνό

FacebookTwitterEmailShare

Όσο η άνοιξη πλησιάζει, τόσο η ανάγκη για περιπέτεια σε φυσικό τοπίο είναι μεγαλύτερη! Είτε πρόκειται για έναν επίσημο αγώνα, είτε για μία εκδρομή δικής σας έμπνευσης υπάρχουν πάντα κάποια σημεία που θα πρέπει να προσέξετε για να διασκεδάσετε στο μέγιστο βαθμό και να αποφύγετε πιθανούς κινδύνους. Στο θέμα που ακολουθεί σας αναλύουμε τα σημαντικότερα σημεία προσοχής για μία ημερήσια ορεινή περιπέτεια ή προπόνηση.

H ιδέα της εκδρομής – προπόνησης στο βουνό τριγυρίζει από καιρό στο μυαλό σας. Το πρώτο που θα πρέπει να ασχοληθείτε είναι ένας σωστός σχεδιασμός της διαδρομής που θα ακολουθήσετε. Αν βέβαια μιλάμε για τη συμμετοχή σε έναν αγώνα τότε έχετε απαλλαχθεί από αυτόν τον κόπο καθώς η διαδρομή θα είναι ήδη σχεδιασμένη, ενώ δεν θα πρέπει να ανησυχείτε και για τον ανεφοδιασμό σας καθώς, συνηθως, υπάρχουν σταθμοί τροφοδοσίας και σε προκαθορισμένα σημεία.

Βήμα 1ο
Η αξιολόγηση
Ανάλογα με το επίπεδο σας και την προετοιμασία σας θα πρέπει να κινηθείτε και στην επιλογή της τελικής διαδρομής (διάρκεια, βαθμός δυσκολίας). Αν σχεδιάζετε μία πολύωρη, ημερήσια προπόνηση στο βουνό θα πρέπει να είστε σε θέση να τρέξετε, έστω και σε αργό ρυθμό, την αντίστοιχη ώρα και σε ομαλό έδαφος (δεν είναι απαραίτητο να το τεστάρετε πριν, απλά η συνολική προπόνησή σας να το υποστηρίζει). Αν πάλι επιθυμείτε να κάνετε μία ημερήσια εκδρομή που να περιλαμβάνει και προπόνηση σε κάποιο σημείο της διαδρομής τότε θα πρέπει να έχετε συνολικά ένα καλό επίπεδο φυσικής κατάστασης.

Βήμα 2ο
Στρατηγική
Μετά τον σχεδιασμό της διαδρομής, ακολουθεί η πλήρης συλλογή πληροφοριών για τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν τις ημέρες της «περιπέτειας» αλλά και η λεπτομερής ενημέρωση για την ίδια τη διαδρομή. Επισκεφθείτε περισσότερα από ένα πιο εξειδικευμένα ενημερωτικά site ή καλέστε και την Ελληνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (www.hnms.gr) για πιο ακριβείς και συνολικές προβλέψεις. Φυσικά αν προβλέπονται ακραία φαινόμενα ή καταστάσεις σκεφθείτε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να αναβάλλετε τα σχέδια σας. Με την ίδια λογική λάβετε και την απαραίτητη πληροφόρηση για τη διαδρομή είτε ρωτώντας πιο έμπειρους φίλους, είτε από τους χάρτες και το διαδίκτυο καθώς και τα σχετικά φόρουμ με εμπειρίες από άλλους εκδρομείς, δρομείς, ορειβάτες. Τυπώστε μαζί σας τον χάρτη της διαδρομής ενώ ιδανικά να έχετε μαζί σας και μία συσκευή GPS όπου φροντίστε να «περάσετε» τη διαδρομή που σκέφτεστε να ακολουθήσετε.

Μην φύγετε χωρίς τα κατάλληλα…
1. Παπούτσια
Από τα πιο σημαντικά gadget στο βουνό όχι μόνο γιατί προστατευτούν τα πόδια σας και σας δημιουργούν μία αίσθηση άνεσης αλλά και γιατί μπορούν να σας ανοίξουν δρόμους αλλά και να σας προστατεύσουν από κινδύνους (πτώσεις, χτυπήματα κ.ά.). Σε κάθε περίπτωση, επιλέξτε ένα μοντέλο Trail Κατηγορίας ενώ ανάλογα με τη διαδρομή που θα ακολουθήσετε και τη δυσκολία της ψάξτε αυτά που παρέχουν μεγαλύτερη προστασία και καλό κράτημα. Αποφύγετε, εκτός αν είστε αρκετά έμπειρος, μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας με καθαρά αγωνιστική χρήση, αλλά και να κάνετε την εκδρομή σας με ένα απλό running μοντέλο καθώς δεν είναι σε θέση να σας προστατεύσει στον βαθμό που χρειάζεστε, θέτοντας σας σε κίνδυνο.

2. Ρούχα
Τα ρούχα που θα επιλέξετε είναι σημαντικά ακόμα και τους θερμούς καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι, αυτήν την περίοδο μην ξεκινήσετε μόνο με ένα t-shirt καθώς η θερμοκρασία στο βουνό ενδέχεται να είναι πιο χαμηλή. Έτσι, για μία ημερήσια περιπέτεια προτιμήστε να ντυθείτε σε «επίπεδα» (layers). Η φιλοσοφία των επιπέδων βασίζεται στο ότι όταν ζεσταίνεστε μπορείτε να αφαιρείτε ένα ρούχο κάθε φορά ώστε να μην δυσφορείτε και να μην ιδρώνετε. Τους χειμωνιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες, ένα ισοθερμικό κατάσαρκα αποτελεί το πρώτo στρώμα καθώς κρατά ως ένα σημείο τη θερμοκρασία του σώματος σταθερή, ενώ αναπνέει αποτελεσματικά και στεγνώνει σχετικά γρήγορα. Από πάνω προτιμήστε ένα φούτερ ιδανικά τύπου fleece με μανίκια που κρατά τη θερμοκρασία (μην ξεχνάτε στο βουνό κάνει σχεδόν πάντα κρύο…), από πάνω φορέστε ένα αντιανεμικό και αδιάβροχο τζάκετ για προστασία από κρύο και βροχή, σε έντονα χρώματα ώστε να είστε ορατοί και από μακριά. Καλό είναι στον σάκο σας (αναλυτικά παρακάτω) να έχετε και ένα δεύτερο t-shirt ή ένα δεύτερο φούτερ σε περίπτωση που είτε βραχείτε είτε ιδρώσετε πολύ αλλά και ένα δεύτερο ζευγάρι κάλτσες. Τέλος καλό είναι να έχετε μαζί σας ένα ζευγάρι αδιάβροχα γάντια κι έναν σκούφο.

Προσοχή
– Επιλέξτε να πάρετε μαζί σας έναν σάκο που μεταφέρεται άνετα και φροντίστε να περιέχει όλα τα απαραίτητα καθώς και κάποια τρόφιμα (κατά προτίμηση «ξηρά τροφή» όπως μπάρες, ξηρούς καρπούς, αποξηραμένα φρούτα κ.ά., παστέλια, φρούτα, ενεργειακά gel κ.ά.).
– Φορτίστε πλήρως τα κινητά τηλέφωνα και τις συσκευές GPS πριν ξεκινήσετε
– Πάρτε μαζί σας ένα φαρμακείο με τα απαραίτητα (γάζες, οινόπνευμα, αλοιφές για τσιμπήματα, ασπιρίνες, παυσίπονα, αντηλιακά κ.α.)
– Έχετε μαζί σας μερικές νάιλον σακούλες (θα χρειαστούν για τη συλλογή των σκουπιδιών σας, τη μεταφορά αντικειμένων και αδιαβροχοποίηση)
– Βάλτε έναν φακό κεφαλής με γεμάτες με επιπλέον μπαταρίες στον σάκο σας
– Αν οι διαθέσεις σας είναι «άγριες» και το βουνό που επισκέπτεστε χιονισμένο, θα χρειαστείτε ένα ζευγάρι κραμπόν, ειδικά μεταλλικά ή πλαστικά καρφιά που δένουν σαν αλυσίδες κάτω από τα παπούτσια και προσφέρουν σταθερότητα σε παγωμένα εδάφη, που πιθανόν συναντήσετε στα ψηλά τμήματα του βουνού.

Κάθε τέτοια επαφή με τη φύση θα σας αναζωογονήσει και θα σας προσφέρει μοναδικές εικόνες και εμπειρίες. Αφήστε τον εαυτό σας να το απολαύσει μην λησμονήσετε όμως κάτι από τα παραπάνω καθώς ενδέχεται να βάλετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο. Τέλος, πριν φύγετε ενημερώστε με λεπτομέρειες φιλικά ή συγγενικά σας πρόσωπα για το πού θα κινηθείτε και ποιες ώρες σκοπεύετε να λείψετε. Καλές διαδρομές

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Σχόλια

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα είδος τρεξίματος με ιδιαίτερες απαιτήσεις ακούει στο όνομα Mountain Running. Το ορείνo τρέξιμο αποτελεί μια συναρπαστική εμπειρία που κερδίζει ολοένα και περισσότερους φανατικούς οπαδούς κάτι που φαίνεται και από τον αριθμό των αγώνων που διοργανώνται πια στη χώρα μας. Τι θα πρέπει να προσέξει όμως όποιος θέλει να ασχοληθεί μ’ αυτό το μοναδικό άθλημα;
Οι διαφορές στην αναπλήρωση ενέργειας και υγρών σε αγώνες βουνού και ασφάλτου
Προπονητικό πρόγραμμα προετοιμασίας για τις δύο τελευταίες εβδομάδες πριν τον ΣΚΑΪ Olympus Marathon, συνέχεια των άρθρων που δημοσιεύθηκαν στο RUNNER τους δύο προηγούμενους μήνες.
Back to Top