Λίγο πριν την εκκίνηση…
Λίγες μέρες πριν από τη διεξαγωγή του αγωνίσματος του Mαραθώνιου στους Ολυμπιακούς Αγώνες, το RUNNER Magazine βάζει στο μικροσκόπιο τη διαδρομή που επέλεξαν οι διοργανωτές για τη διεξαγωγή του εμβληματικού αγωνίσματος.
Η διαδρομή του Μαραθώνιου όπου θα αγωνιστούν άνδρες και γυναίκες είναι ξεχωριστή και έχει τη δική της σημειολογία, ενώ περνά από τα κεντρικότερα μνημεία της πόλης του φωτός. Είναι κυκλική και ακολουθεί ουσιαστικά την ιστορική πορεία που ξεκίνησαν αρχικά 6-7 χιλιάδες γυναίκες και στη συνέχεια ενώθηκαν μαζί με άνδρες στις 5 Οκτωβρίου 1789 από το κέντρο του Παρισιού μέχρι το παλάτι των Βερσαλλιών. Η πορεία αυτή αποτέλεσε τη σπίθα που άναψε την Γαλλική Επανάσταση και ανάγκασε τον Λουδοβίκο τον 16ο να επικυρώσει την Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη!
Οι δρομείς, λοιπόν, θα ξεκινήσουν έξω από το Δημαρχείο της πόλης και θα περάσουν από εννέα περιφέρειες, τη στιγμή που θα έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν πασίγνωστα και ιστορικά μνημεία και τοπωνύμια του Παρισιού όπως το Παλάτι των Βερσαλλιών, το δάσος της Βουλώνης, την πυραμίδα του Λούβρου κ.α. Ο κύκλος θα κλείσει με επιστροφή προς το σημείο εκκίνησης για να ολοκληρώσουν τα 42,195μ. μπροστά στο Μέγαρο των Απομάχων (Esplanade des Invalides). Η διαδρομή περιλαμβάνει 436μ. θετικής υψομετρικής διαφοράς και 438 αρνητικής.
Αθήνα ή Παρίσι;
Συγκρίνοντας τώρα τις δύο διαδρομές, η πρώτη διαπίστωση είναι προφανής! Καμία από τις δύο δεν προσφέρεται για επίτευξη καλών επιδόσεων πόσο μάλλον κάποιου ρεκόρ! Αν και με το επίπεδο των δρομέων που θα λάβουν μέρος και τον έντονο συναγωνισμό, αλλά και τις σημαντικές βελτιώσεις των παπουτσιών που χρησιμοποιούν πλέον οι δρομείς, δεν θα ήταν απίθανό να καταρριφθεί το 2:06:32 του Samuel Wanjiru από το Πεκίνο το 2008 και το 2:23:07 της Tiki Gelana από το Λονδίνο το 2012 που αποτελούν ολυμπιακά ρεκόρ.
Ομοιότητες και διαφορές
Έχοντας ως κριτήριο την συνολική θετική υψομετρική διαφορά το Παρίσι κερδίζει, έστω και για λίγο, τον τίτλο της πιο δύσκολης διαδρομής αφού τα 436μ. (437 τα μετρήσαμε εμείς) είναι κατά τι περισσότερα από τα 411μ. της Αθήνας.
Άρα, βασική ομοιότητα τους είναι οι αρκετές ανηφόρες που θα πρέπει να ανέβουν οι δρομείς. Και βέβαια οι κατηφόρες που θα πρέπει να κατέβουν!
Στο Παρίσι το ανηφορικό κομμάτι ξεκινά λίγο πιο αργά απ’ ότι στην Αθήνα και συγκεκριμένα λίγο μετά το 14ο χλμ., αλλά με πολύ πιο απότομο τρόπο αφού μέχρι και λίγο μετά το 20ο θα πρέπει να «σκαρφαλώσουν» 156μ. με κλίσεις που φτάνουν το 8,5%!
Στη συνέχεια, όμως, και αυτή είναι μία βασική διαφορά των δύο διαδρομών, στο Παρίσι ακολουθεί κατηφορικό τμήμα μήκους 7,5 χλμ. λίγο πριν το 28Ο χλμ., ενώ στην Αθήνα η ανηφόρα καλά κρατεί φτάνοντας μέχρι το 31ο χλμ.
Στο Παρίσι, τα βάσανα της ανηφόρας τελειώνουν μεν νωρίς, κάπου στο 29ο χλμ. όμως στο προηγούμενο 1,5 χλμ. οι δρομείς θα δοκιμαστούν σκληρά αντιμετωπίζοντας κλίσεις που φτάνουν το 15% και συνολικά θα πρέπει να ανέβουν περίπου 88μ.!
Πλησιάζοντας στο τελευταίο τέταρτο των δύο διαδρομών και στις δύο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σχετικά εύκολο, με τη διαφορά ότι στην Αθήνα η κατηφόρα στα τελευταία 11 χλμ. είναι σχετικά ομοιόμορφα κατανεμημένη, ενώ στο Παρίσι την απότομη ανηφόρα ακολουθεί ένα εξίσου απότομο κατηφορικό τμήμα 3,2χλμ. με μέγιστη κατηφορική κλίση -13%.
Απ’ όλα τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι η στρατηγική θα παίξει καθοριστικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ φαίνεται ότι οι δρομείς που είναι γενικά πιο δυνατοί και συνηθισμένοι σε πιο δύσκολους αγώνες, όπως οι αυτοί σε ανώμαλο έδαφος, ίσως να έχουν ένα μικρό προβάδισμα.
Την ίδια πρόκληση θα έχουν να αντιμετωπίσουν στον νυκτερινό Μαραθώνιο που θα διεξαχθεί φέτος για πρώτη φορά σε Ολυμπιακούς αγώνες, οι 20.024 ερασιτέχνες δρομείς που θα λάβουν μέρος με ώρα εκκίνησης στις 9:00 το βράδυ, ενώ στις 23:30 θα ξεκινήσουν άλλοι 20.024 δρομείς για να τρέξουν έναν αγώνα 10χλμ. με κοινό τερματισμό!
Καλή τύχη σε όλους!