O απροσδόκητος θάνατος του Kelvin Kiptum αρχικά σάστισε, και στη συνέχεια σκόρπισε θλίψη στον κόσμο του Μαραθώνιου, και όχι μόνο.
Ωστόσο, δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που ένας κορυφαίος δρομέας χάνει τη ζωή του στο δρόμο, τη στιγμή που σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο κ. Γιαννή, τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως στις ηλικίες κάτω των 35 ετών.
Και πάλι… πρώτος ο Pre
Οι περισσότεροι έχουν ακούσει για τον ξεχωριστό Steve Prefontaine, τον Αμερικάνο δρομέα που άλλαξε τα δεδομένα στον επαγγελματικό αθλητισμό για τους δρομείς στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970.
Ο υπερταλαντούχος δρομέας, ίσως να είχε γράψει ακόμα μεγαλύτερη ιστορία στους δρόμους αντοχής αν δεν είχε χάσει τη ζωή του στις 30 Μαΐου του 1975 στο δρόμο αφού το αυτοκίνητό του εξετράπη της πορείας του και έπεσε σε έναν τοίχο…
H περίπτωση του Abebe Bikila
Στις 22 Μαρτίου του 1969 ο τεράστιος Abebe Bikila έχασε τον έλεγχο του σκαραβαίου του που αναποδογύρισε, με τον Αιθίοπα να τραυματίζεται σοβαρά και να εγκλωβίζεται μες στο αυτοκίνητο του. Μπορεί να μην έχασε τη ζωή του άμεσα, έμεινε όμως παράλυτος, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα πέθανε στα 41 του από επιπλοκές που σχετίζονταν με το ατύχημα.
Ο Bikila ήταν ένας θρύλος του αθλητισμού, δύο φορές χρυσός ολυμπιονίκης στον Μαραθώνιο – μάλιστα το 1960 στην Ρώμη έτρεξε ξυπόλητος – και ο θάνατός του συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη.
Ο Nicholas Bett
To Aύγουστο του 2018 ο Nicholas Bett, μόλις στα 28 του έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό και πάλι στην επαρχία της Κένυας. Ο Bett το 2015 είχε αναδειχθεί παγκόσμιος πρωταθλητής στα 400μ. με εμπόδια.
Την ίδια χρονιά, ο επίσης 28χρονος μαραθωνοδρόμος, Francis Kiplagat έχασε τη ζωή του σε τροχαίο όπου συνολικά τέσσερις άνθρωποι βρήκαν τραγικό θάνατο.
Ο David Lelei
Ο έβδομος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Σεβίλλης το 1999 στα 1.500μ., David Lelei, τον Φεβρουάριο του 2010, κι ενώ ήταν μόλις 39 ετών, σκοτώθηκε στον αυτοκινητόδρομο Nairobi-Nakuru σε τροχαίο. Μάλιστα στο ίδιο αυτοκίνητο επέβαινε και ο σπουδαίος Moses Tanui, ο οποίος ευτυχώς γλύτωσε.
Οι Νοτιοαφρικανοί
Παρόμοια τύχη είχε και ο Νοτιοαφρικάνος μαραθωνοδρόμος Ian Syster, ο οποίος λίγο πριν κλείσει τα 29 του χρόνια έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό όταν το αμάξι του έπεσε από γέφυρα. Το εξαιρετικά θλιβερό με τον δεύτερο πιο γρήγορο Νοτιοαφρικανό στον Μαραθώνιο είναι πως στο αυτοκίνητο ήταν και ο δύο μηνών γιός του…
Ένας ακόμα σπουδαίος Νοτιοαφρικάνος, ο Mbulaeni Mulaudzi, παγκόσμιος πρωταθλητής στα 800μ., βρήκε τραγικό θάνατο στο δρόμο για αγώνες στο Johannesburg. Ο Mulaudzi ήταν εξαιρετικά σημαντικός αθλητής στη χώρα του, ενώ στην Αθήνα το 2004 ήταν ο αθλητής που μπήκε στο Καλλιμάρμαρο σαν αρχηγός αποστολής με τη σημαία της πατρίδας του.
Και από τα σπριντ βέβαια υπάρχουν περιπτώσεις διακεκριμένων δρομέων που έχασαν τη ζωή τους με παρόμοιο τρόπο, όπως ο Torrin Lawrence από τις ΗΠΑ (400μ.), ο Deon Lendore από το Τρίνινταντ κ.ά.
Η θλιβερή “παράδοση” της Κένυας
Η Κένυα παράγει πολλούς κορυφαίους δρομείς, ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχει χάσει αρκετούς σε αρκετά νεαρή ηλικία. Πέρα από τον Kiptum, πριν δύο χρόνια η Agnes Tirop, μία από τις καλύτερες 10άρες παγκοσμίως δολοφονήθηκε από το σύζυγό της, ενώ πριν από δεκατρία περίπου χρόνια, ένα ακόμα παιδί-θαύμα ο Sammy Wanjiru έχασε τη ζωή του κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες όταν έπεσε από τον πέμπτο όροφο πολυκατοικίας.
Aκόμα, το 2021 ο Παγκόσμιος πρωταθλητής σε ανώμαλο δρόμο και 10.000μ., Hosea Mwok Macharinyang βρέθηκε νεκρός σπίτι του σε ηλικία 35 ετών, ενώ και πάλι το 2021 ο Gilbert Kwemoi, πρωταθλητής Αφρικής στα 1.500μ. στις μικρότερες κατηγορίες έχασε τη ζωή του μετά από ασθένεια.
Ο Richard Chelimo ήταν ένας σπουδαίος δρομέας που το 1992 είχε σημειώσει Παγκόσμιο ρεκόρ στην απόσταση των 10.000μ. Ο Chelimo, ωστόσο, έφυγε πολύ νέος αφού το 2011 έχασε τη μάχη με την επάρατο νόσο.
Πριν από μερικούς μήνες ο Franklin Chepkwony, 39χρονος μαραθωνοδρόμος με ρεκόρ 2:06:11, κατέρρευσε λίγο μετά την προπόνησή του και τελικά απεβίωσε χωρίς να γίνει γνωστή η αιτία.
Τέλος, το 2016 ο αρκετά επιτυχημένος Κενυάτης 400άρης, Ian Mutuku, πέθανε από άγνωστο λόγο στο νοσοκομείο της περιοχής Machakos της αφρικανικής χώρας.
Το γεμάτο μηνύματα σχόλιο του κ. Γιαννή
Ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος, καθηγητής ΕΜΠ, αλλά και φανατικός μαραθωνοδρόμος σχολίασε σε ανάρτηση του:
Η είδηση για τον θάνατο σε τροχαίο ατύχημα του Kelvin Kiptum, του κατόχου του παγκοσμίου ρεκόρ στον Μαραθώνιο (2:00:35) και πολλά υποσχόμενου Μαραθωνοδρόμου να τρέξει κάτω από δύο ώρες τον Μαραθώνιο και ενδεχομένως Ολυμπιονίκη το καλοκαίρι στο Παρίσι γέμισε θλίψη την παγκόσμια κοινότητα αθλητική ή μη.
Ως επίμονος Μαραθωνοδρόμος και έχοντας αφιερώσει τη ζωή μου στην οδική ασφάλεια και εξακολουθώντας με όλες μου τις δυνάμεις να παρακινώ για πιο αργή και ασφαλή οδήγηση θα ήθελα να επαναλάβω ότι τα οδικά τροχαία ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στο κόσμο για τους νέους έως 35 ετών, και η ταχύτητα είναι ο βασικότερος παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων.
Όμως όλοι μας, η κοινωνία, η Πολιτεία, η βιομηχανία υπο-εκτιμούμε το ρόλο της ταχύτητας, δημιουργούμε και ακολουθούμε λάθος πρότυπα, και παρασυρόμαστε συστηματικά σε υψηλές ταχύτητες που σε κάποιες περιστάσεις μπορούν να αποβούν μοιραίες για εμάς ή/και τους γύρω μας.
Το πιθανότερο είναι ότι το ατύχημα του Κενυάτη Μαραθωνοδρόμου, δεν θα είχε καταλήξει σε θανάτους εάν η ταχύτητα ήταν χαμηλότερη.
Ας οδηγούμε, λοιπό,ν όλοι με χαμηλότερες ταχύτητες για να μειώνουμε σημαντικά την πιθανότητα και εμπλοκής σε ατύχημα και σοβαρού τραυματισμού”.