Δείτε το ρεπορτάζ της αθλητικής ιστοσελίδας sport24.gr για το κέντρο επιχειρήσεων του Αυθεντικού Μαραθώνιου:
Ένα υπερσύγχρονο κέντρο επιχειρήσεων γεμάτο οθόνες είναι το μεγάλο “εργαλείο” του Αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας και μοιάζει να είναι βγαλμένο μέσα από ταινία δράσης ή κάποιον James Bond. Το κέντρο βρίσκεται στη ΓΑΔΑ και από εκεί ελέγχεται όλη η μαραθώνια διαδρομή κατά μήκος, ώστε να δίνονται στην κυκλοφορία τα τμήματα που απελευθερώνονται, αλλά και να σπεύδουν οι αρμόδιοι φορείς όπου υπάρχει ανάγκη.
Ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής, ταξίαρχος στο βαθμό, Σπύρος Λάσκος μίλησε στο SPORT24 γι’ αυτό το “διαμάντι” που βρίσκεται μέσα στη ΓΑΔΑ και για την πυρετώδη δουλειά της ημέρας του Αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας.
“Στο κέντρο επιχειρήσεων του Μαραθωνίου της Αθήνας, εκτός από στελέχη της Αστυνομίας φιλοξενούνται κι άλλοι φορείς. Βρίσκονται εκπρόσωποι του ΣΕΓΑΣ, του ΕΚΑΒ, της Δημοτικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής. Αυτό γίνεται, ώστε να υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός και το κεντρικό πρόσταγμα το έχει ο ταξίαρχος της ΓΑΔΑ, κ. Γιάννης Σκούρας.
Στο κέντρο λαμβάνουμε εικόνες τόσο από drones, όσο και από τις κάμερες της περιφέρειας, οι οποίες υπάρχουν για τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Από αυτές τις κάμερες βλέπουμε αμιγώς την κυκλοφορία και τίποτε άλλο, δεν θίγονται τα προσωπικά δεδομένα των συμπολιτών μας.
Επίσης, έχουμε άμεση ενημέρωση αν πέσει κάποιος μαραθωνοδρόμος, ώστε να σπεύσει στο σημείο ο αρμόδιος φορέας. Βρισκόμαστε σε όλα τα σημεία και εμείς και οι εθελοντές και οι αρωγοί μας, δηλαδή η Δημοτική Αστυνομία. Είναι τεράστιο το γεγονός του Μαραθωνίου και πρόκειται για μια κοινή προσπάθεια πολλών φορέων. Επειδή, υπάρχει ο κίνδυνος -για παράδειγμα- να παραβιαστεί από ένα όχημα κάποιος κλειστός δρόμος βρισκόμαστε οι φορείς που σάς είπα παντού, καθώς εκτός από τις κύριες διασταυρώσεις έχουμε και εκατοντάδες καθέτους στη διαδρομή. Aν τώρα κάποιος θεατής -κάποιο παιδάκι- μπει στη διαδρομή από λάθος, δεν έχει κάνει δα και έγκλημα, μην τρελαθούμε. Αλλά, είμαστε παρόντες σε όλα τα σημεία, για να μην παρεμποδιστούν οι δρομείς”.
Ο κ. Σκούρας εξήγησε γιατί ότι ο δρομέας που θα τερματίσει τελευταίος είναι επίσης ένας εκ των πρωταγωνιστών του αγώνα. Είναι ο μεγαλύτερος ρυθμιστής της κυκλοφορίας των οχημάτων.
“Εμείς σταδιακά δίνουμε στην κυκλοφορία τους δρόμους. Παρακολουθούμε τα σημεία από τα οποία διέρχεται ο τελευταίος δρομέας και απελευθερώνουμε τον έναν δρόμο μετά τον άλλο, καθώς μέριμνά μας είναι η όσο το δυνατόν μικρότερη όχληση των οδηγών. Η μαραθώνια διαδρομή της Αθήνας είναι διαφορετική, από αυτές που υπάρχουν σε άλλες πόλεις του εξωτερικού. Είναι η πιο δύσκολη απ’ όλες. Όπως με έχουν πληροφορήσει από τον ΣΕΓΑΣ, μόνο εμείς έχουμε αυτή την τεράστια διαδρομή και έχουμε καταφέρει ως ΕΛ.ΑΣ -και όχι μόνο ως Τροχαία- να στεφθούν με απόλυτη επιτυχία οι αγωνιστικές διαδικασίες που έχουν γίνει έως τώρα”. Είναι γεγονός ότι η διαδρομή του Αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας είναι τεράστια, επειδή έχει ξεχωριστή αρχή και τέλος. Δεν πρόκειται για μια κυκλική διαδρομή, γεγονός που ανεβάζει την αδρεναλίνη των ανθρώπων που βρίσκονται στο επιχειρησιακό κέντρο.
“Θα ήθελα να ενημερώσουμε τους οδηγούς να αποφύγουν τις μετακινήσεις από τα σημεία που διέρχεται ο Μαραθώνιος, διότι όπως καταλαβαίνετε ο αγώνας επηρεάζει και το κέντρο της Αθήνας, αλλά και την περιφέρεια της Αττικής. Γι’ αυτό ζητάμε την κατανόησή τους. Μπορούν να ενημερωθούν από το δελτίο Τύπου μας για τις κάθετες διελεύσεις στη διαδρομή, είναι πολύ σημαντικό αυτό και πιστεύω ότι θα τους βοηθήσει.
Έτσι, θα αποφύγουμε όλες τις παρανοήσεις. Επίσης, μπορούν να μάς καλέσουν στα τηλέφωνα 210-8708237, -38, -39 για όποια πληροφορία χρειάζονται σχετικά με τη μετακίνησή τους. Αυτά τα τηλέφωνα λειτουργούν σε μόνιμη βάση στο κέντρο επιχειρήσεων του Μαραθωνίου και δίνουν πληροφορίες σε κάθε συμπολίτη μας για τις διαδρομές που μπορεί να ακολουθήσει, ώστε να μην παιδευτεί. Συνεχώς, απαντούν συνάδελφοί μας και δίνουν πληροφορίες”, επεσήμανε ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής και πρόσθεσε:
“Μόλις δοθεί η εκκίνηση στον Τύμβο, θ’ αρχίσουμε να παρακολουθούμε τους δρόμους και να τους απελευθερώνουμε έναν – έναν. Για θέματα που σχετίζονται με την υγεία των συμπολιτών μας είναι σε επιφυλακή το ΕΚΑΒ και οι ανταποκρίσεις του είναι άμεσες. Πιστεύω, ότι θα προλάβουμε αν κάποιος συμπολίτης μας αντιμετωπίσει πρόβλημα υγείας. Αυτό είναι ένα πλήρες κέντρο επιχειρήσεων -θεωρώ ένα από τα καλύτερα στον κόσμο- που μάς βοηθάει στο έργο μας και αυτή είναι μια ιδιαίτερη μέρα για την πόλη μας. Η διαδρομή είναι τεράστια και αυτό που κάνει η ΕΛ.ΑΣ. είναι άθλος”.
Η βρετανική αστυνομία εντυπωσιάστηκε από τη λειτουργία του κέντρου επιχειρήσεων
Η Λία Λέκκα είναι η Υπεύθυνη Ασφαλείας του Μαραθωνίου της Αθήνας από την πλευρά του ΣΕΓΑΣ και μίλησε για την ιστορία του κέντρου επιχειρήσεων.
“Το 2018 αν θυμάμαι καλά είχαμε πάει στον Μαραθώνιο του Σικάγο και εκεί είδαμε πώς πρέπει να στηθεί ένα κέντρο επιχειρήσεων. Παρότι τα κάναμε όλα δεν ήμασταν σωστά στημένοι. Στηθήκαμε και μιλήσαμε με την Αστυνομία, για να βρούμε τον κατάλληλο χώρο για το κέντρο επιχειρήσεων”.
Αυτό το κέντρο επιχειρήσεων κέντρισε το ενδιαφέρον και της βρετανικής αστυνομίας που θέλησε να μάθει τι κάνουν τόσο καλά οι Έλληνες, ώστε να το εφαρμόσουν και οι ίδιοι στο Μαραθώνιο του Λονδίνου. “Η Αστυνομία διοργάνωσε ας πούμε κάτι σαν ένα σεμινάριο διαχείρισης κρίσεων και μεταξύ των καλεσμένων του σεμιναρίου ήταν και η βρετανική αστυνομία. Όπως ξέρω με αφορμή αυτό έγινε και μια συνεργασία σχετικά με τον Μαραθώνιο. Ζήτησαν, να δουν στην πράξη πώς δουλεύουμε στο κέντρο, επειδή τους ενδιέφερε πολύ αυτός ο τομέας”, τόνισε η κ. Λέκκα και στη συνέχεια ανέφερε ποια είναι τα πιο δύσκολα περιστατικά που έχει αντιμετωπίσει σε αυτό το πόστο.
“Τα πιο αγχωτικά περιστατικά που μάς έχουν τύχει μέχρι σήμερα είναι τα θέματα υγείας. Το 2016 ήταν; Το 2017; Ήμασταν μέσα στο Καλλιμάρμαρο και ερχόταν ένας δρομέας του Μαραθωνίου για να τερματίσει. Ότι είχε μπει για την τελική ευθεία. Στο ξεκίνημα της τελικής ευθείας ο άνθρωπος κατέρρευσε και κατ’ ευθείαν έφυγε από την τέντα μας το ΕΚΑΒ, τού έγινε ανάνηψη. Η γυναίκα του φώναζε ταραγμένη κι έπρεπε να διαχειριστούμε και το περιστατικό και τη σύζυγο του δρομέα. Να κάνουμε το καλύτερο για εκείνον, αλλά και να ηρεμήσουμε τη γυναίκα. Ο άνθρωπος σώθηκε, δόξα τω Θεώ. Όμως, ήταν σοκαριστικό.
Άλλη, δύσκολη δουλειά είναι η διαχείριση των ταχυδιανομέων που έχει τύχει να παραβιάσουν την κορδέλα, η οποία υπάρχει -για παράδειγμα- στη Μαραθώνος. Περνάνε απέναντι σφαίρα. Εκεί, είναι οι εθελοντές και η τροχαία και βοηθάνε. Κάποιο, πολύ δύσκολο περιστατικό ευτυχώς δεν έχει τύχει.
Πιθανότατα γίνεται καλά η δουλειά, αλλά σίγουρα μας βοηθάει και η τύχη.
Έχουμε πάντα έτοιμα σχέδια έκτακτης ανάγκης. Άλλο για την εκκίνηση, άλλο για τον τερματισμό -που θα πρέπει να εκκενώσεις το Καλλιμάρμαρο- και άλλο για τη διαδρομή που θα γίνει εκτροπή διαδρομής. Αν συμβεί κάτι σε οποιοδήποτε σκέλος της διαδρομής υπάρχει δρόμος διαφυγής για τους υπόλοιπους. Αυτά είναι τα πιο αγχωτικά για μένα, που υπάρχουν στο πίσω μέρος του μυαλού μου. Δεν έχει συμβεί κάτι κι εύχομαι να μη γίνει ποτέ. Στις οθόνες μας έχουμε εικόνα από τα πάντα. Είναι υπέροχο το κέντρο μας”.