Covid-19 και άθληση: Τα συμπτώματα αλλά και οδηγίες για αθλητές που νοσούν

Χρήσιμες οδηγίες από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και τον ΕΟΔΥ αλλά και οι συστάσεις των επιστημόνων προς τους αθλητές

FacebookTwitterEmailShare

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εξέδωσε οδηγίες υποδεικνύοντας τα πιο συχνά συμπτώματα όσων έχουν νοσήσει από τον COVID-19, τα πιο σοβαρά και έντονα, καθώς και οδηγίες για το πώς να κινηθούν όταν εντοπίσουν ότι έχουν κάποια από αυτά. Ας τα δούμε αναλυτικά:

Τα συχνότερα συμπτώματα

  • Πυρετός
  • Βήχας
  • Ανεξήγητη κόπωση
  • Ανοσμία ή/και αγευσία

Τα λιγότερα συχνά συμπτώματα

  • Πονοκέφαλος
  • Στηθάγχη
  • Διάρροια
  • Εξανθήματα ή αποχρωματισμός του δέρματος στα δάχτυλα των ποδιών ή των χεριών
  • Ερεθισμένα ή κόκκινα μάτια

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ΠΟΥ υπάρχουν και τα πιο σοβαρά συμπτώματα τα οποία χρήζουν άμεσης ιατρικής βοήθειας:

Τα πιο σοβαρά συμπτώματα:

  • Έντονη δυσκολία στην αναπνοή
  • Δυσκολία στην ομιλία ή ακόμα και στην κίνηση
  • Πολύ έντονος πόνος στο στήθος

Σε περίπτωση που εμφανίζετε κάποιο από τα συχνά ή τα λιγότερο συχνά συμπτώματα επικοινωνήστε με τον γιατρό σας ή καλέστε στην 24η γραμμή του ΕΟΔΥ 1135.

Τι συμβαίνει με τους δρομείς και τους αθλητές;

Αν έχετε εμφανίσει το τελευταίο διάστημα κάποιο από τα συμπτώματα όμως τώρα αισθάνεστε καλά και σκέφτεστε να ξεκινήσετε και πάλι την άσκηση καλό θα ήταν να κάνετε το τεστ/ερωτηματολόγιο του ΕΟΔΥ, αλλά και να μελετήσετε τις μελέτες που θα βρείτε παρακάτω.

Κάντε τον ΤΕΣΤ του ΕΟΔΥ για την επιστροφή στην άσκηση

Οι διεθνείς μελέτες

Η επιστημονική κοινότητα έχει ήδη ενεργοποιηθεί για τους αθλητές, επαγγελματίες και ερασιτέχνες που έχουν νοσήσει από COVID-19, ενώ έχουν δημοσιευθεί και σχετικές μελέτες.

Μερικές από αυτές είναι του Καθηγητή Jordan D. Metzl και την ομάδας του που δημοσιεύθηκε στο γνωστό επιστημονικό περιοδικό HSS Sports Medicine Institute, αλλά και του American College of Cardiology Sports and Exercise από τον περασμένο Μάιο με επικεφαλής τον Dermot Phelan,. Μάλιστα, στις 26 Οκτωβρίου δημοσιεύθηκε μία αναθεωρημένη μελέτη με επικεφαλής τον Jonathan Kim και τους συνεργάτες του.

Γενικά, οι ερευνητές επισημαίνουν πως απαιτείται μεγάλη προσοχή απ’ όσους νόσησαν κατά την επιστροφή τους στην άσκηση.

Έτσι, συστήνουν στους δρομείς σε καμία περίπτωση να μην συνεχίσουν να προπονούνται στον ίδιο ρυθμό με πριν.
Συγκεκριμένα, προτείνουν τη χρήση του κανόνα 50/30/20/10, δηλαδή να ξεκινούν την πρώτη εβδομάδα της επαναφοράς τους εκτελώντας προπονήσεις με επιβάρυνση (σε ό,τι αφορά τον όγκο, τη συχνότητα και την ένταση της προπόνησης) που να φτάνει στο 50% μίας τυπικής τους προπονητικής εβδομάδας, στην επόμενη να κινηθούν στο 30% μείωσης της επιβάρυνσης σε σχέση με την τυπική εβδομάδα, έπειτα αντίστοιχα στο 20% στο 10% έως ότου, τελικά επιστρέψουν μετά από πέντε εβδομάδες σε κανονικούς ρυθμούς.

Φυσικά, συστήνουν τις πρώτες 10 μέρες μετά την υποχώρηση των συμπτωμάτων να απέχουν από την άσκηση, ενώ σε κάθε επαναφορά κάποιου συμπτώματος να επικοινωνούν με τον γιατρό τους.

Όλοι τους επίσης παραδέχονται πως δεν γνωρίζουν τα πάντα για το θέμα και πως όλες αυτές οι συστάσεις είναι πιθανό να αλλάζουν με τον καιρό. Μάλιστα, ο Jonathan Kim υποστηρίζει πως παρόμοια πρέπει να είναι η αντιμετώπιση και για αυτούς που ασθενούν από την κοινή γρίπη.

Η επιβεβαίωση από τους κορυφαίους

Την προσωπική του εμπειρία μοιράστηκε και ο διεθνούς φήμης Βρετανός βαδιστής Tom Bosworth, o οποίος νόσησε τον περασμένο Μάιο. Σύμφωνα με τον Βρετανό κάτοχο του εθνικού ρεκόρ στα 10χλμ. βάδην με 39:10 (το οποίο μάλιστα πέτυχε λίγους μήνες πριν νοσήσει) τα πράγματα δεν κύλησαν όπως τα περίμενε.

Κι αυτό γιατί μόλις αισθάνθηκε καλύτερα άρχισε και πάλι να προπονείται. Όμως κάθε τόσο αναγκαζόταν να σταματά και πάλι την προπόνηση καθώς το σώμα του και ο οργανισμός του χρειάστηκαν πολύ καιρό να συνέλθουν. Συγκεκριμένα, ο Bosworth παραδέχθηκε πως στα τέλη του Αυγούστου, περίπου τρεις μήνες μετά δηλαδή, ήταν σε θέση να προπονηθεί και πάλι “κανονικά”.

Το μεγάλο του λάθος όπως παραδέχθηκε ήταν πως δεν άφηνε αρκετό καιρό τον οργανισμό του να ξεκουραστεί και για αυτό το λόγο η λέξη-κλειδί για όσους νοσούν είναι η… ξεκούραση!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συμβουλές για να αρχίσετε ή να συνεχίσετε το τρέξιμο, ακόμα κι όταν δεν έχετε κάποιο συγκεκριμένο στόχο
Μία ακόμα έρευνα συνδέει το τρέξιμο με την καλή εγκεφαλική λειτουργία σε μεγαλύτερες ηλικίες
Τα σταφύλια και η αντιοξειδωτική τους δράση στο πλευρό των δρομέων
Back to Top