Τόσο κοντά! Το ευρηματικό, όσο και φιλόδοξο, πρότζεκτ της ΝΙΚΕ ολοκληρώθηκε χωρίς απόλυτη επιτυχία, αφού το φράγμα των 2 ωρών δεν έσπασε. Ο στόχος, όμως, σχεδόν… επετεύχθη. Το 2:00:25 που σημείωσε ο Έλιουντ Κιπτσόγκε έδειξε πως το δυσπρόσιτο φράγμα δεν είναι τόσο μακριά.
Σε μία κούρσα που πραγματοποιήθηκε σε σχεδόν τέλειες συνθήκες, ο κορυφαίος εν δυνάμει μαραθωνοδρόμος, πλησίασε αρκετά, όμως τελικά δεν τα κατάφερε. Μπόρεσε, βέβαια να τρέξει τα 42,195μ. με μέσο όρο περίπου 2:51/χλμ., καλύπτοντας την απόσταση των 5χλμ. επτά φορές σε χρόνους από 14:07 έως 14:17 (και μία ακόμη σε 14:27). Για όσους δεν γνωρίζουν πολλά από επιδόσεις, θα αναφέρουμε πως τα τελευταία χρόνια σπάνια σημειώνονται χρόνοι στην Ελλάδα κάτω από τα 14:30 σε αγώνες 5.000μ.!
Αναλυτικά τα περάσματά του:
Χλμ. | Πέρασμα για 2 ώρες | Πέρασμα Κιπτσόγκε | 5χλμ. |
5 | 14:13 | 14:14 | 14:14 |
10 | 28:26:00 | 28:21:00 | 14:07 |
15 | 42:39:00 | 42:34:00 | 14:13 |
20 | 56:52:00 | 56:49:00 | 14:15 |
Hμι | 1:00:00 | 59:57:00 | |
25 | 1:11:05 | 1:11:03 | 14:14 |
30 | 1:25:18 | 1:25:20 | 14:17 |
35 | 1:39:31 | 1:39:37 | 14:17 |
40 | 1:53:44 | 1:54:04 | 14:27 |
42,195 | 2:00:00 | 2:00:25 |
Yπερθέαμα
Αυτό που παρακολουθήσαμε τις πρωϊνές ώρες του Σαββάτου Live από τη Μόντσα δεν είχε προηγούμενο. Και ήταν αρκετά εντυπωσιακό, ενώ δεν είχε να ζηλέψει και πολλά, σε επίπεδο παραγωγής, από αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού αλλά και κορυφαίους αγώνες δρόμου.
Οι “παροχές”
Οι τρεις δρομείς του προγράμματος τα είχαν όλα:
Αμέτρητους λαγούς, οι οποίοι λειτούργησαν υποδειγματικά, προστατεύοντας από τον αέρα, δίνοντας ρυθμό, κρατώντας τη σωστή απόσταση. Κι ένας έμπειρος δρομέας όπως ο Κιπτσόγκε γνωρίζει να τους εκμεταλλεύεται και σωστά. Επιπλέον, οι λαγοί άλλαζαν, έμπαιναν νέοι, έβγαιναν και ξαναέμπαιναν οι αρχικοί, ώστε να υπάρχουν πάντα αρκετοί (μέχρι και ο σπουδαίος Μπέρναρντ Λάγκατ επιστρατεύτηκε).
Το προπορευόμενο όχημα έδινε ρυθμό, έκοβε ως ένα σημείο τον άερα αφού ήταν σχετικά κοντά, δεν είχε ρύπους, καθώς ήταν ηλεκτροκίνητο (σημαντικό), ενώ παρείχε ακριβέστατη πληροφόρηση για τον ρυθμό και την προβλεπόμενη επίδοση.
Η υδροδοσία με τα ποδήλατα (πιθανόν ηλεκτροκίνητα) ήταν υποδειγματική αφού οι δρομείς δεν χρειάστηκε να ρίξουν ρυθμό ή να αλλάξουν πορεία. Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός πως ο Κιπτσόγκε κατανάλωσε το τελευταίο του τζελάκι κάπου στο 39ο χλμ.
Η χαραγμένη γραμμή στην πίστα των 2,4χλμ. ήταν ο οδηγός ώστε να μην κάνουν οι δρομείς παραπανίσια μέτρα. Πράγματι, θα είχε ενδιαφέρον να μαθαίναμε πόσα ακριβώς μέτρα κάλυψε ο Κιπτσόγκε, κατά πόσο δηλαδή ξεπέρασε ο Κενυάτης τα 42,195μ. Ενδεικτικά αναφέρω πως σε έναν μαραθώνιο ακόμα και ο πρώτος δρομέας μπορεί να καλύψει 50, 100 ή ακόμα και περισσότερα παραπάνω μέτρα που οφείλονται, κυρίως, στην τοποθέτηση του σώματός του στις στροφές, στην αποφυγή άλλων δρομέων αλλά και στη λήψη νερού και τροφοδοσίας.
Το νέο αγωνιστικό μοντέλο της εταιρείας που, σύμφωνα με την εταιρεία, βοήθησε σημαντικά με το χαμηλό του βάρος (κάτι παραπάνω από 185 γρ.) και τον ειδικό του σχεδιασμό, τον Κιπτσόγκε. Ωστόσο, το αν και σε ποιο βαθμό ωφελήθηκε ο δρομέας από αυτό είναι κάτι που θέλει πολλή έρευνα αλλά και συζήτηση. Για την ώρα μία αδημοσίευτη έρευνα δείχνει κάποιο όφελος (4% σε σύγκριση με άλλα κορυφαία αγωνιστικά μοντέλα), ας είμαστε όμως επιφυλακτικοί.
Μεγάλη βελτίωση
Ο Κιπτσόγκε με αυτές τις συνθήκες βελτιώθηκε κατά 2 λεπτά και 38 δευτερόλεπτα. Ειλικρινά, πριν την προσπάθεια δεν περίμενα τέτοια βελτίωση. Σαφώς, βέβαια, έχει βελτιωθεί και ο ίδιος όμως κακά τα ψέμματα, οι συνθήκες είναι αυτές που τον απογείωσαν.
Η επόμενη μέρα
Σίγουρα λοιπόν, οι άνθρωποι της ΝΙΚΕ θα μελετήσουν όλα τα δεδομένα και θα βελτιώσουν ακόμα περισσότερο πράγματα. Έτσι, την επόμενη φορά που θα δοκιμάσουν οι πιθανότητες θα είναι με το μέρος τους.
Όσον αφορά το πρότζεκτ, πράγματι δεν έχει πραγματικό νόημα καθώς δεν πρόκειται ποτέ να αναγνωριστεί ως παγκόσμιο ρεκόρ αφού “παραβιάζει” πολλούς από τους κανονισμούς της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Θυμίζει περισσότερο προσπάθειες για ρεκόρ γκίνες, ενώ ας μη γελιόμαστε, ήταν και μία μεγάλη διαφημιστική κίνηση για την εταιρεία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δείχνει ότι ο άνθρωπος είναι πολύ κοντά στο να σπάσει αυτό το φράγμα που μέχρι πριν μερικά χρόνια έμοιαζε εντελώς ανέγγιχτο.
Ακόμα, πολύς λόγος γίνεται για το γεγονός πως ο Κιπτσόγκε είχε βοήθεια από παράνομες ή νόμιμες ουσίες. Αυτό είναι κάτι που δύσκολα θα μάθουμε αν και οι άνθρωποι της εταιρείας δήλωσαν πως μετά το εγχείρημα του Σαββάτου πέρασε από έλεγχο ντόπινγκ, δεν ξέρουμε όμως από ποια αρχή. Για το διάστημα πριν τον αγώνα, όμως, υπεύθυνη είναι η παγκόσμια ομοσπονδία και η WADA (παγκόσμια ένωση αντιντόπινγκ) οπότε εφόσον αυτή δεν έχει να αποδείξει κάτι παράνομο, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι ο Κενυάτης παρανόμησε.
Ο Κιπτσόγκε πάντως δήλωσε πως θα συνεχίσει την προσπάθειά του για τον ίδιο στόχο, απέχοντας πιθανότατα από άλλες διοργανώσεις (μαραθώνιους, παγκόσμιο πρωτάθλημα κλπ.). Το φράγμα του φαντάζει πιο δελεαστικό, όπως επίσης και η παχυλή αμοιβή που του έχει υποσχεθεί η εταιρεία…
Το μάθημα για τους “ερασιτέχνες”
Αν τώρα ο μέσος δρομέας μπορεί να αποκομίσει κάτι από όλο αυτό, το πρώτο που σκέφτομαι είναι οι συνθήκες. Αν ο καλύτερος μαραθωνοδρόμος του κόσμου βελτιώθηκε σε ποσοστό πάνω από 2% σχεδόν τελειοποιώντας το κομμάτι “ιδανικές συνθήκες”, τότε γιατί να μη συμβεί το ίδιο και σε έναν δρομέα των 4 ωρών, όσο φυσικά κάτι τέτοιο είναι δυνατό; Εντάξει, λαγούς που θα σε πάνε σε όλο τον αγώνα δεν θα βρεις εύκολα, σίγουρα μπορείς όμως να βοηθηθείς, έναν καλύτερο σχεδιασμό της υδροδοσίας σου μπορείς να κάνεις, ενώ προσπάθησε να τρέχεις σωστά τη διαδρομή αποφεύγοντας παραπανίσια μέτρα.
ΥΓ. Ο Κιπτσόγκε έτρεξε 42.195μ. σε ρυθμό 2:51. Τερμάτισε κι αμέσως αγκάλιασε τον προπονητή του, μετά ξάπλωσε για λίγα δευτερόλεπτα, και μετά από λίγο σηκώθηκε για να κάνει δηλώσεις στην Πόλα Ράτκλιφ που εκτελούσε χρέη ρεπόρτερ. Εντυπωσιακό!
του Βασίλη Παπαϊωάννου,
Αρχισυντάκτη RUNNER Magazine
Π. Πρωταθλητή μεσαίων αποστάσων & Προπονητή Δρόμων Αντοχής
φωτό: photorun.net